torsdag 18 september 2014

Krabb-bollignos serverad med syltade kantareller, bakad rödbeta och torsklever.





Receptet för 8 personer
Ingredienser:

200 g krabbkött
100 g kokt torsklever
1 msk stark senap
6 st kokta kalla potatisar
1 msk klippt gräslök
1 msk ramslök i olja
2 msk vetemjöl
2 ägg
Några droppar citronsaft
salt och peppar
skorpmjöl

1: Tag fram en skål som du kan blanda alla ingredienserna i till en färs.
2: Lägg krabbköttet i skålen tillsammans med hälften av den kokta torsklevern, salta och peppra efter behag.
3: Mosa potatisen ordentligt och lägg den därefter i skålen med krabbköttet och torsklevern. Tillsätt nu senap, örter, vetemjölet och 2 st ägg. Blanda till en färs som är fast och fin. 
4: Forma runda bollar av färsen som du sedan rullar i skorpmjöl och därefter steker i olja eller friterar i en fritös.

Jag har serverat till detta som på bilden, en "ris-kula" smaksatt med fiskfond och tryffel samt över själva bollignosen är det ett täcke av både syltade och stekta kantareller samt en del rivet kokt ägg. Tilltugg är bakad rödbeta skuren i små tärningar och som sagt en del stekta kantareller och tratt kantareller smaksatta med tryffelsalt. Resterande mängd av torsklevern är framlagd på tallriken vid sidan av tillsammans med picklad frilands gurka och en lagrad hård Bredsjö blå. Har man inte tillgång till Bredsjö blå går det även fint med någon annan lokal, lagrad hård ost. Min Bredsjö blå är en souvenir jag har fått med mig hem över gränsen och jag vet att det är inte kortrest men jag säger som Bo Hagström, "det är mina souvenirer jag tar fram för speciella tillfällen när jag vill uppleva det goda och smakfulla minnena från mina kulinariska resor runt om i världen" .


God fortsättning på den smakfulla hösten

Bon appetit.

Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen