onsdag 9 november 2011

Kok-konsten av Hagdahl och Gustafva Björklunds kokbok för tjänare och tarfliga hushåll, står nu sida vid sida

Vi traskar in på ett av nordens bästa bokantikvariat beläget i Sverige, närmare bestämt i Grythyttan, måltidernas centrum i norden, som man också kallar den här lilla byn, och inte alls utan orsak. Hur som helst vi traskar in på det lilla antikvariatet och ser oss omkring bland ett stort antal böcker, och det flesta är kokböcker, så klart, både nyare och gamla, och någon faktiskt riktigt gammal finns där också, och då menar jag gammal, så där minst 130-180 år, och det är damen i antikvariatet som upplyser oss om det. Det är bara det att hon kommer inte på vart hon har ställt just de böckerna, lika lite som hon kommer ihåg vad de hette och vem som skrivit dem, men prisen det minns hon, just därför att det var ett ganska så högt pris på de böckerna och de skulle visst vara väldigt värdefulla.

Vi tittar oss omkring i antikvariatet en längre stund för att hjälpa damen finna just de böckerna och under tiden vi söker genom hylla efter hylla letar damen febrilt genom varje hylla i det andra rummen för att försöka hitta åtminstone den ena boken åt mig. I samma veva nämner hon för mig att just den boken var det också någon kokbokssamlare som hade varit och sett på och skulle komma in på nytt för att hämta bort. Hustrun hojtar samtidigt  åt mig från det andra rummet att här kanske den bortkomna boken var, för den här ser väldigt gammal ut menade hon, och ja, det var den. Hagdahls kok-konsten från 1879. Boken kröp upp i vår väska och där blev den vilande tills vi kom hem, så nu är jag en stolt ägare av en av det värdefullaste kokböcker för Nordiska förhållanden.

Några dagar efter vårt besök ringer antikvariatdamen och informerar mig om att hon hittat också den andra kokboken som är minst lika värdefull, Gustafva Björklunds kokbok för tjenare och tarfliga hushåll från 1851, och hon undrar om jag är intresserad av att köpa den också, självklart är jag det, när kan jag hämta den blir min motfråga? när som helst! svarar damen, och då är jag redan på väg att sätta mig i bilen. Några mil senare är jag en kokbok rikare och en hel del både timmar och pengar fattigare men ändå en lyckligare människa.

Två böcker jag är mer än stolt över att ha i min ägo som dessutom är i originalskick och första upplagor. Bägge över 130 år gamla vilket sätter en viss charm och prägel och för att inte tala om ett värde till dem. Fick i dag veta att dessa böcker är mycket värdefulla och borde egentligen ingå i den Wretmanska samlingen kokböcker i kokboksmuséet på måltidens hus i norden, men jag tror att de skall få hållas i min kokbokshylla och kanske sedan doneras bort när den tiden stundar. I varje fall borde jag försäkra dem det var det bestämda råd jag fick.




Charles Emil Hagdahl. 6 februari 1809 - 29 november 1897, svensk läkare men framför allt författare till Kok-konsten från 1879, den första större kokbok som utkom på svenska.

Gustafva Björklund. 11 februari eller augusti 1794 i Finland död 4 oktober 1862 i Stockholm, var en finlandssvensk restauratris och kokboksförfattare. Kokboken är den 327:de i min hylla.

Bon appetit


Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen