söndag 19 februari 2017

Skolmaten. ännu lite om den Finländska skolmaten.

Skolmaten i Finland slutar aldrig att förvåna oss.

Jag läser i Onsdagens ÖT den 15 februari där det står med stor rubrik: NYA RUTINER I SKOLKÖK och jag bläddrar fram till själva nyhetsinslaget och konstaterar ganska snabbt att ingenting har förändrats till det bättre när det gäller skolmaten, eller Jo, visst fasiken, köksorna har fått ett lättare och lugnare tempo.
Som jag ser det, har det tydligen fått mera tid till att dingla med benen över bordskanten, då borde de ju också hinna rulla det där köttbullarna om allt är så lugnt och avkopplande, de har ju en ny maskinpark till ett värde av flera hundra tusentals euro, och så använder de den maskinparken till att mestadels bara värma upp och coola ned färdig uppköpt mat, helsike också. jag får spy reflex.
Å Jo, jag provocerar, och med rätta, för här kan vi inte tala om någon yrkesstolthet, om ens yrkesskicklighet, men nog både uppgivenhet och en total saknad av respekt för elever.
Läsaren själv får avgöra om det också får bekräftat det som både jag och många andra med mig hela tiden har ondgjort och opponerat oss över, nämligen hel och halvfabrikatens stora andel i skolmaten.
Jag vädjar till alla de som ännu vågar påstå och tro att det inte är något fel på skolmaten att tänka om och fråga sig själv om det faktiskt menar att hel och halvfabrikaten är acceptabla i skolmaten.
Om det är så att ni fortsättningsvis vill ha dessa förhållanden kvar med helfabrikat, halvfabrikat, missnöjda elever och frustrerade föräldrar, Ja då skall jag avsluta min kamp för en bättre måltid på skolan här och nu.
Om både lärare och skolköksor är överens om att den mat det får är både rimlig, god, näringsrik och fram för allt hälsosam med det förhållanden den framställs så kan vi också avsluta hela skolmatsdiskussionen genast, och samtidigt konstatera, lite vemodigt, att det är så här vi Finländare vill ha det.
OM jag har förstått det hela rätt så handlar det om det ekonomiska fördelarna man påstår sig få genom att välja både Cook and chill och hel-halvfabrikat i skolköket (köken).
MEN, vad med svinnet, den maten som kastas, minst 10-12 liter mat kastas varje dag näst in till vid varje finländsk skola, är det försvarbart, är det förenligt med god effektiv ekonomisk planering, jag bara undrar, men som sagt, om det är så här vi vill ha det, Ja så varsågoda. Då finns det intet mera vi kan göra
Bon appetit

Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen