onsdag 24 juni 2009

Den Nordiska smaken, mellanrapport



Vi har fått färdas genom landskap där historia, kultur och inte
minst maten har haft en central roll i det vardagliga sysslorna.
Den gastronomiska måltidsupplevelsen har varit uppbyggd på
det allra mest elementära ting, en lokal råvara, ett innovativt
kök och en gemytlig atmosfär, tre enkla råvaror för att den så
viktiga och riktiga måltidsupplevelsen med närproducerat skall
bli verklighet, och för att göra beskrivningen kort kan man säga
som så att vi har helt enkelt gjort en lång resa i den kortresta
matens fotspår, vad är då kortrest mat ?

Kortrest mat är en produkt som är lokal, har en unik historia
och framförallt en lång tradition, det är mat som inte har rest
långa vägar ifrån, den är inte importerad eller förädlad, den är
inte heller påverkad av industri, den är handgjord dessutom
med en omsorg som vittnar om ett utmärkt kunnande och en
erfarenhet som gått i arv från tidigare generationer. Det är en
bit kulturhistoria och en stor portion unik Gastronomi som den
kortresta maten förespråkar.

En lokal råvara eller en lokalt förankrad gårdsprodukt har
mycket mera känsla och en egen identitet att erbjuda och är
också därför mycket mera uppskattad bland alla matälskare.
Den lokala råvaran och maten man äter berättar mera om
den platsens historia, traditioner, människor och livsöden, du
kan som sagt läsa av historiens vingslag på en tallrik där maten
är genuint traditionell och handgjord, den berättar tusen gånger
mera om den kulinariska smaken och den gastronomiska
riktigheten i rätten än vad den industriellt tillverkade ens
kommer i närheten av.

Det slog mig att när vi kom till Finland på vår årliga semester
som brukar firas i Jakobstadstrakten hörande till Österbotten,
och en kuststad, så var det första man mötte i butikernas kyl-
diskar i fiskväg bla; FÄRSK Norsk havslax...... och min reaktion
lät inte vänta på sig, för det första; FÄRSK, det skall vi inte tala
om, för det andra varför Norsk då våra egna vatten innehåller
fisk som är rena delikatesser, och till sist, för det tredje, havslax
är det då inte, eller visserligen från havet är den ju då nog, men,
det är en odlad lax, som dessutom belastar miljön, här i Norge går
den under namnet opprettslaks, dvs; i fångenskap uppfödd lax.
Varför i hela fridens namn köper folk den här fisken, eller jag
borde kanske vara fräck nog att påstå "låter sig luras till att
köpa den här falska reklamlaxen". Visserligen är det inget fel
på fisken så länge den håller sig på den Norska marknaden, men
då den påstås vara färsk även här i Jakobstad blir min stilla
undran om man inte gått lite väl långt i förmågan att kunna lura
folk, färsk fisk skall ha fångats på morgonen och senast timmen
efter sålts, det är en regel mera en ett undantag bland fiskare jag
känner. Och för min del är den här odlade "färska" Norska havs-
laxen absolut ingen kulinarisk upplevelse än mindre någon
förespråkare för den kortresta maten, då jag vet att den laxen har
rest lika långt som jag för att nå Jakobstad.
Norrmän har ett uttryck som passar väl in i detta sammanhang:
jeg
er ikke sinnad men veldig, veldig skuffet... "jag är inte
förbannad men jag är väldigt, väldigt besviken ".

Gott folk ta vara på den egna lokala råvaran den finns där, har
alltid funnits där och kommer alltid att finnas där, det är bara upp
till er själva att upptäcka den. Kortrest mat, lokala råvaror och det
egna är ändå mera genuint och framförallt någonting man skall
vara väldigt stolt över, inte sant, det är den lokala råvaran som ger
maten dess egna identitet och ett stort erkännande på den stora
gastronomiska arenan. Värna det egna och det lokala, så kan vi
alla nå ett gemensamt mål; den ultimata måltidsupplevelsen med
historia och tradition som attribut.

Vår mat bestod den här dagen av ur den Österbottniska myllan
hämtad nypotatis och några sikar fångade ur det bottniska havet.
Receptet på rätten kommer nästa gång.

Bon Apetité

Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen