lördag 5 september 2009

Långt ifrån torrt....


Det händer inte allt för ofta att man går ut på Restaurang, men
det gånger det sker förväntar man sig att få en lika ordentlig
måltidsupplevelse som om man själv hade gjort den, och allra
helst ännu bättre, maten skall hålla den bästa standard och
serveringen med allt vad det innebär skall vara den bästa
tänkbara.

Genom årens lopp har jag hunnit samla på mig en hel del olika
restaurangbesök, även om det inte blir mer en kanske någon
gång i året, och ibland har det varit goda upplevelser och ibland
mindre goda upplevelser. Någon gång har maten inte varit den
bästa och någon gång har serveringen inte motsvarat ens
förväntningar. Det kan ju hända att jag då är lite för kritisk eller
har för stora förväntningar till mitt restaurangbesök, vad vet jag?
Men ändå bör nog den måltid eller servering man betalar för hålla
en god standard, åtminstone en godtagbar sådan.

Det största bottennapp jag någonsin fått uppleva, tyvärr här i
Oslo, var nog av en sådan karaktär att man så här i efterkant
inte kan annat än le åt situationen och med all respekt för yrket
konstatera att platsen, tiden och atmosfären var det inget fel på
men maten och serveringen hade gått ut på datum redan för
flera år sedan.

Vi, min hustru och jag hade beställt biljetter till en teater där det
ingick en tre rätters meny i biljettpriset, det var ju intressant,
tyckte vi båda två, att avnjuta en god måltid, dessutom en tre-
rätters meny, det kunde vi ju unna oss för en gångs skull !!!!
Sagt och gjort. Före ankomsten till själva teatern, hade vi som
säkert många andra, gjort oss en föreställning av vad som kunde
förväntas av aftonen, skulle maten, serveringen och framförallt
själva teaterstycket vara pengarna värt....

Teaterpjäsen var det enda som höll stämningen i toppen den
kvällen, maten var acceptabel men, serveringen så urusel att det
inte i några ord går att beskrivas som någonting annat än en enda
stor fars. När man serverar vin till mat och i det skedet man skall
korka upp vinflaskan, -vilket givetvis skall ske framför gästen-, så
är det nog så att flaskan skall man kunna hantera enligt konstens
alla regler om man är serveringspersonal, det mest
oprofessionella är att sätta den mellan benen, och försöka lirka ut
korken med den påföljden att hela flaskan slinter ur händerna på
en likt en hal tvål, och hamnar med ett brak i golvet.... den vita
duken, den heltäckande mattan och servitören ser ut som om det
kommit från ett slakteri....

Och inte nog med de, när en ny flaska sedan efter alla ursäkter
kommer till bordet, lagom bakom kulisserna öppnad, och äntligen
skall hällas upp för oss, ja då är det vattnets tur att svämma över,
vinflaskan stöter till vattenkaraffen av någon oanad anledning och
vi sitter i ett hav av vätskor, tala om att här flyter det ordentligt,
till och med kaffet fick vi sörpla i oss från fatet när det var så dags,
den stackarn som hade hand om serveringen hade nog mera hand
om just spillningen, det var långt ifrån torrt, men och andra sidan
så var ju föreställningen inte heller så torr, en fars av bästa sort.
Men servicen på restaurangdelen var ett skolexempel på alla det
misstag som aldrig får ske i en restaurang.

Jag säger bara:
Bon apetit

Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen