lördag 31 oktober 2009

Natural slim... är det vägen att gå, eller ????

Jag kan inte blunda för det faktum att väldigt många människor
söker på webben efter behandlingsformer för viktminskning och
fetma generellt, jag har i ett tidigare inlägg risat och förbannat
bland annat ett medel som heter "natural slim" dels för att det
inte är något påvisbart effektiv medel men framförallt för att
det inte heller är ett medel som har ärliga och uppriktiga avsikter
för den som faller i fällan att pröva detta, och den åsikten står
jag fortsättningsvis för även om hur många som helst anser mig
ha fel, ingen kan ändra min åsikt i det fallet, jag har trots allt sett
allt för många bevisliga exempel på det motsatta i mitt dagliga
yrkesutövandet.

Jag har noterat att väldigt många, med betoning väldigt många
webbsurfande människor, har sökt på sökord som bland annat:
natural slim och trimgel för att kanske försöka finna den för dem
riktiga och passande bantningsformeln, på min blogg ser jag att
sökfraserna som är det mest användna är just natural slim och
bantning över lag.

Och det som slår mig mest och som också bekymrar är det
oundvikliga faktum att allt för många av det som surfar på nätet
är fullständigt uppslukade av viktkontroll och olika bantnings-
formler, och det värsta är att man har ingen kontroll över sin egna
förmåga för att kunna tänka förnuftigt i detta fall, man är upp-
slukad av en allmänt accepterad slutsats att allt som i hälsosam-
hetens namn och främjandet av ens egna hälsa är någonting gott,
och därför också kan tolkas som rätt och riktigt och som en del av
den vetenskapligt framförda bantningsmetoden/metoderna, och
så leker man någon slags näringsfysiologer på egen hand som
bara gör saken ännu värre just för att man inte har den minsta
lilla aning om vad man håller på med, man är i ett desperat
tillstånd där allting tycks vara tillåtet, även alla nederlag, och av
en eller annan underlig anledning idealiserar man detta. ???

Men är det verkligen så att just natural slim eller trimgel gör skäl
för sina påståenden, nämligen, att du kan gå ner i vikt på bara 3-4
veckor närmare 5-8 eller 10-15 kg bara du följer dieten..... finns
det vetenskapliga bevis för att detta är sant ???? och i så fall, var
finns dessa bevis och fakta, när det inte framkommer hos produkt-
makaren eller försäljningspungten, annat än i form av en egen
slagkraftig marknadsreklam där kuren lovar ge dig som användare
av den en helt ny livstil och framförallt bättre kontroll av din vikt. ?

Visst, en bättre kontroll av din vikt??? till en viss grad, och
säkerligen inte längre än att du hinner få slutfört ditt slanknings-
program med själva medlet... men vad händer sedan när allting är
gjort,??? den dagen du återgår till den normala livsstilen din igen,
är du då tillbaka i den sociala svackan med oro och dåligt själv-
förtroende igen eller har du blivit så förblindad av bantnings-
programmets reklam att alla det självklara bevisen för att ett för
resten av livet lyckat resultat inte kan nås gör att du fullständigt
struntar i dem, vad vet jag, men ett är säkert, lycklig och smal det
hålls du inte !

Jag vill att du som en hederlig och allmänbildad människa skall
tänka dig för mer än tio gånger innan du låter dig luras av dessa
på nätet förekommande olika bantningsprogrammen, sätta ett
stort frågetecken framför beslutet att pröva något av dem ???
Jag har sagt det en gång förr och kan med glädje repetera det till
er alla mer en villigt tusen gånger om, att få ett bättre förållande
till mat och bantning får man endast och enbart genom av att
göra stora och tunga beslut som är med på att ändra ens livsstil
fullständigt, och där hjälper inga som helst piller eller triks,
tyvärr. Det är ditt egna förhållande till mat och kropp som måste
förändras och det måste du inse, den dagen du gör det, blir både
ditt fysiska som psykiska tillstånd ett helt annat, du kan se klart
på ditt matintag och din mentala hälsa och de om någonting är en
ytterst positiv sak, tänk på det innan du klämmer i dig dessa piller,
tänk också på att du blir inte någon lyckligare människa av att
slösa pengar på bantningskurer och allra minst av att pröva något
utpekat piller, vid dagens slut har du bara lurat dig själv och din
kropp. Skall du banta ta kontakt med din läkare eller en närings-
fysiolog och i extrema fall med en psykolog de är det enda som kan
hjälpa dig på riktigt om du har verkliga problem. Sorgligt men sant.


Bon apetit.

Inga kommentarer:



Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av.

Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och helfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt
. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min mat filosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. © Christian Tikkanen