MIN ETIK OCH FILOSOFI KRING MÅLTIDEN ÄR "KORTREST MAT & KLIMATSMARTA VAL & NORDISKA RÅVAROR" = NY NORDISK MAT.
Vetenskapen om mat och dryck innehåller mer beundran än det flesta andra yrken. Att laga ärlig mat på äkta råvaror har blivit till ett begrepp, och en livsstil för många. Min matfilosofi är den att maten skall vara ärlig, uppriktig, smakfull och ha en egen klar identitet, och det får den bäst igenom äkta råvaror nära dig och din region. Att uttrycka den renhet, färskhet, enkelhet och etik som man vill förbinda med sin egen region klarar bara de närodlade av. Missförstådd eller smaklös mat är det tristaste jag vet och halvfabrikat eller färdigmat hör inte hemma i mitt kök. Jag är endast och enbart vän av ärlig och ren mat och en aktiv förespråkare för det lokalodlade, den kort resta maten, och i det förhållandet finns det inga genvägar för mig, inte ens i form av en ursäkt. Råvaran finns ju där du finns så ta vara på det tillfället, för ärligare än så kan maten inte bli. Claus Meyer har sagt om den nya nordiska maten att den skall vara: Lätt att laga, lätt att hitta, lätt att ha råd med och lätt att älska. Det här är några fundamentala egenskaper i hans och min matfilosofi. Välkomna med in i den gemenskapen. Volo placet convivium

söndag 16 mars 2014

Matturism, den nya trenden!

Smakupplevelsen är ett möte med alla sinnen och inget sätter så distinkt sin prägel på en resa som mötet med olika matkulturer. Skandinavien håller på att utvecklas till en spännande kulinarisk region och allt fler matintresserade turister har redan upptäckt det stora mångfald norden kan bjuda på. Runt om i det lokala regionerna samarbetar krögare och destinationsutvecklare kring teman som skapar internationell publicitet.

Tjusig och lokalförankrad, men samtidigt en internationell storhet, är den danska stjärnkrogen Noma i Köpenhamn. Krogens framgångar har skapat ringar på vattnet som till och med påverkat dansk ekonomi. Nomaeffekten eller "nomanomica" är i dag ett internationellt begrepp som myntats med just den utgångspunkten. Att nomaeffekten nu sprids ut i det övriga norden är ett starkt bevis för att nordisk matlagningskonst med lokala nordiska råvaror håller på att utveckla kulinariska lösningar för att bygga upp sina egna varumärken och locka till sig hungrande matturister från när och fjärran.

Men mat som lockar behöver inte handla om dyra och flotta lösningar, i en undersökning gjord av WFTA, World Food Travel Assosiation framkommer det att det flesta bara är på jakt efter bra mat. Matturism handlar inte bara om råvaran, maten och måltidsupplevelsen, det handlar lika mycket om kulturen bakom den, om bonden, naturen, miljön, samhället, ja om atmosfären och helheten, det är först när det här tingen hänger samman och bildar en symbios som den hungrande matturisten får den totala måltidsupplevelsen.

Det är ingen underdrift påstå att det nordiska köket gör stadigt större landvinningar på den gastronomiska världskartan. Det nordiska köket har vunnit världsomfattande respekt och vördnad för sin filosofiska grundtanke med att maten skall omfattas i värdeord som rent, friskt, enkelt och etiskt, det är faktiskt grunden till succén som gör att fler och fler matturister riktar sina blickar mot det nordiska landskapen för att gästa oss. Att kunna visa upp den lokala matkulturen och bjuda på den egna kulinariska identiteten är i dag den nyaste trenden innanför turism.

Århundradets nya ordspråk i kulinariska termer får bli detta:

"I Italien föddes måltiden
Frankrike erövrade den
Norden vidareutvecklade den
Tillsammans njuter vi den"

Bon appetit.



Inga kommentarer: