Tjusig och lokalförankrad, men samtidigt en internationell storhet, är den danska stjärnkrogen Noma i Köpenhamn. Krogens framgångar har skapat ringar på vattnet som till och med påverkat dansk ekonomi. Nomaeffekten eller "nomanomica" är i dag ett internationellt begrepp som myntats med just den utgångspunkten. Att nomaeffekten nu sprids ut i det övriga norden är ett starkt bevis för att nordisk matlagningskonst med lokala nordiska råvaror håller på att utveckla kulinariska lösningar för att bygga upp sina egna varumärken och locka till sig hungrande matturister från när och fjärran.
Men mat som lockar behöver inte handla om dyra och flotta lösningar, i en undersökning gjord av WFTA, World Food Travel Assosiation framkommer det att det flesta bara är på jakt efter bra mat. Matturism handlar inte bara om råvaran, maten och måltidsupplevelsen, det handlar lika mycket om kulturen bakom den, om bonden, naturen, miljön, samhället, ja om atmosfären och helheten, det är först när det här tingen hänger samman och bildar en symbios som den hungrande matturisten får den totala måltidsupplevelsen.
Det är ingen underdrift påstå att det nordiska köket gör stadigt större landvinningar på den gastronomiska världskartan. Det nordiska köket har vunnit världsomfattande respekt och vördnad för sin filosofiska grundtanke med att maten skall omfattas i värdeord som rent, friskt, enkelt och etiskt, det är faktiskt grunden till succén som gör att fler och fler matturister riktar sina blickar mot det nordiska landskapen för att gästa oss. Att kunna visa upp den lokala matkulturen och bjuda på den egna kulinariska identiteten är i dag den nyaste trenden innanför turism.
Århundradets nya ordspråk i kulinariska termer får bli detta:
"I Italien föddes måltiden
Frankrike erövrade den
Norden vidareutvecklade den
Tillsammans njuter vi den"
Bon appetit.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar